200 jaar koninkrijk
Kim Kötter: ‘Wij gaan er alles aan doen om het tot een groot succes te maken’

30 augustus worden de staatshoofden uit/van Duitsland, België, Luxemburg en Nederland getrakteerd op ‘Hello World’, een grenzeloos muziek- en kunstmodespektakel. Artiesten uit Maastricht, Limburg, de rest van Nederland en België werken hier aan mee. Het door Peter George d’Angelino Tap ontworpen kunstproject ‘Panta Rhei’ is onderdeel van het spektakel. Modellen van Miss Nederland en Miss Universe Duitsland dragen, onder leiding van Kim Kötter, zijn prachtige creaties.

‘Ik ben erg trots dat ik gevraagd ben om bij te dragen aan dit cadeau voor ons Koninkrijk. Ik hou van ons Koninklijk Huis. De manier waarop zij met de maatschappij omgaan en hoe zij Nederland internationaal op de kaart zetten is heel bijzonder en puur. Daarnaast vind ik het mooi om te zien hoe zij naast de grote multinationals ook kleinere bedrijven stimuleren in Nederland en daarbuiten. Ik heb zelf een klein bedrijf dat veel internationaal werkt, met name heel veel in Duitsland. De Duitsers zijn enorm gecharmeerd van het Nederlandse koningshuis. Ook mag ik bij WNL veel aandacht geven aan het koningshuis en met name hoe prachtig onze Koningin er altijd uitziet.’

50 modellen

‘Bij het kunstproject draag ik zorg voor alle 50 modellen en heel veel mensen achter de schermen die o.l.v. Carmen Zomers de kapsels en visagie verzorgen. Alle modellen zijn kandidaat of winnaar geweest van Miss Nederland, Mr Nederland en Miss Universe Germany. Voor ons is het ook een beetje een reünie. Ik organiseer sinds 2002 Miss Verkiezingen, van provinciaal tot aan internationale verkiezingen. De modellen zijn erg trots dat ze onderdeel van de viering mogen zijn. Zij hebben allemaal provincies van Nederland of Duitsland vertegenwoordigd en een aantal heeft zelfs als winnaar Nederland vertegenwoordigd.’

Wie doen er mee?

‘De Duitse missen die deelnemen aan de show zullen de dag na de show strijden om de titel van Miss Universe Germany. De winnares daarvan zal eind dit jaar samen met onze Miss Universe Nederland (die ook op 30 augustus te zien is) deelnemen aan de internationale Miss Universe verkiezing. Daarnaast lopen ook Mr World Nederland en Miss World Nederland mee in de show in Maastricht. Mr Nederland heeft afgelopen maand de vierde plek bereikt bij de Mr World verkiezing. Onze Miss World Nederland zal in november naar Londen vertrekken om daar hopelijk de kroon binnen te halen voor Nederland.‘

Stress?

‘Je kunt je voorstellen, 50 modellen die uit heel Nederland en Duitsland moeten komen naar Maastricht. Binnen een paar uur moeten de visagisten en kappers van High Fashion Visagie kapsels creëren bij de modellen. Daarna moeten de modellen nog de choreografie instuderen (van de choreograaf van Albert Verlinde Entertainment) en de enorme gewaden aan doen, die met een beetje geluk direct passend zijn. En dan maar hopen dat op het moment suprême de modellen niet struikelen over de enorme kunstige gewaden inclusief de kunstige veel te hoge hakken…

Wat vooral veel werk is, is het regelen van alle modellen en de mensen achter de schermen. Dat komt mede door de afstanden. Alle missen en mr’s wonen in een andere regio verspreid over Nederland en Duitsland. We kunnen dus onmogelijk met zoveel modellen doorpassen en kapsels uitproberen. Dus spannend wordt het wel of alles zo bij elkaar komt als we het bedenken!

Ik merk wel dat iedereen hier graag aan meewerkt, omdat ze onderdeel kunnen zijn van de viering van 200 jaar Koninkrijk en de Koning en Koningin aanwezig zijn. Daarnaast ken ik de modellen en crew al jaren. Ze zijn ontzettend stressbestendig, enthousiast en heel professioneel.’